Köpvanor och boktips

huivileikkiJag köper många av mina stickbeskrivningar i digitalt format. Tack vare Ravelry är det snabbt och enkelt – bara att klicka, betala och ladda ner – och det finns massor att välja bland.

Strax före årsskiftet började jag fundera på mina vanor (eller kanske snarare ovanor) när det gäller Ravelry-shoppandet. De nya reglerna om moms på digitala tjänster innebär att jag numera måste betala 25% mer för många av beskrivningarna på min önskelista. I bästa fall. I värsta fall kan jag inte köpa alla eftersom många designers inte längre säljer till kunder i EU-zonen.

På nyårsafton satte jag mig ner och tittade igenom min Ravelry-kö. Vilka projekt kan jag avstå från när priset för beskrivningen stiger till 10-11 amerikanska dollar (80-90 svenska kronor)? Vilka kommer jag att köpa oavsett vad de kostar? Den första listan blev ganska lång, den senare blev väldigt kort. Jag hade planerat att bunkra beskrivningar i sista minuten innan årsskiftet, men i själva verket köpte jag bara en enda och det av en designer som inte aviserat några prishöjningar. Det gav mej en rejäl tankeställare. Några dagar senare pratade jag med en stickfantast som totalt tappade hakan när jag berättade att vi är många som utan att tveka betalar 50-90 kronor för en digital stickbeskrivning. ”Är den inte ens tryckt på ett tjockt och fint papper??? Betalar ni verkligen så mycket för en data-fil???”

Ja, det finns faktiskt en värld utanför Ravelry. Det går att köpa tryckta stickbeskrivningar i garnaffärerna, många veckotidningar innehåller stickbilagor och det finns mängder av gratis beskrivningar på Internet att välja bland.

Om jag ska vara en aning självkritisk har jag nog haft lite för bråttom ibland när jag handlat på Ravelry. Alltför mycket av det jag köpte var egentligen inte värt priset. Å andra sidan har jag använt många mönster gång på gång så det jämnar ut sig. Men det skadar kanske inte att försöka vara en klok konsument även när det gäller förhållandevis billiga och icke-nödvändiga varor som stickbeskrivningar?

Vad gäller att få valuta för pengarna så kan jag tipsa om Veera Välimäkis Huivileikki. Hela 22 snygga och roliga halsdukar och sjalar för 223 riksdaler på Adlibris. En guldpeng per beskrivning! Att jag tvingas lära mej lite finska känns bara som en bonus.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Böcker, Stickböcker, Stickning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Köpvanor och boktips

  1. Katarina skriver:

    Det tål verkligen att tänkas på. Jag handlar inte så jättemånga mönster på Ravelry (säger hon som just köpte sju mönster av Kate Davies…), även om jag håller med om att det känns som kaffepengar när de varit så billiga. Men jag kommer säkert att tänka efter en vända till framöver om det blir avsevärt dyrare.

    • Anna skriver:

      Jag gillar också Kate Davies! Hennes beskrivningar är alltid bra och värda priset. Jag tror inte att hon lägger på extra för vår moms heller utan priserna är desamma för alla. Brokklyn Tweed däremot har tyvärr blivit dyrare för oss, men deras beskrivningar är ett absolut måste för mej även om jag kommer att tänka ett extra varv innan jag köper.

      Innan jag skrev inlägget funderade jag mycket på mina egna köpvanor och hur de förändrats efter att Ravelry lanserades. Jag reflekterade över att man antagligen får mer för pengarna om man köper tryckta böcker och sticktidningar istället. Pavi Yarns i England /http://www.paviyarns.co.uk/ har anständiga fraktpriser även till Sverige och ett ganska bra sortiment av sticktidningar som Designer Knitting. Jag beställde några och fick mycket stickinspiration för pengarna!

  2. Katarina skriver:

    Jag har prenumererat på både Interweave Knits och Designer Knitting (tidigare Vogue Knitting) men sen när Ravelry dök upp tyckte jag inte att de var lika intressanta längre. Visst, man får ett gäng mönster i varje nummer, men alltför ofta var det inte så många mönster jag var intresserad av. Gillar att kunna välja enstaka själv. Men jag gillar böcker och tidningar väldigt mycket! Men har nog blivit mer kräsen.

  3. Anna skriver:

    Är ju lite roligt med ravelry också, då är man rätt ensam om mönster! Jag som har dille på vantar, har just klickat hem ett par ”It’S all happening at the zoo”, så fina! Annars är ju biblioteket bra 😉

    • Anna skriver:

      Har kikat in på din blogg och dina vantar är fantastiska! Och vantarna ”It’s all happening at the zoo” är ju otroliga! Tack för det tipset.

      Håller med om att bibblan är bra, men när jag hittar en bra stickbok (eller bok överhuvudtaget) vill jag gärna äga den😉 Vårt bibiliotek köper tyvärr inte in så många hantverksböcker så vill man låna någon speciell blir det fjärrlån och då kan det ta tid innan den kommer.

      • Anna skriver:

        Tack 😊 Ja det tkr jag med, ska sätta igång snart med dom 😀 Det har du rätt i, självklart bättre att äga dom. Solveig Larssons mönsterböcker är väldigt bra, jag har precis beställt den nya nu 😊

Kommentera

