Efter dagens dont

image

Efter dagens dont är det skönt att sätta sig ned och dricka något kallt.

Bänken på bilden har jag byggt av ett stycke ek som jag hittade på stallvinden. Träet kan mycket väl vara från 1800-talet. Ursprungligen skulle den använts till något mindre ädelt ändamål, men när jag såg att den hade skålat sig med ålderns rätt fick jag idén att den skulle kunna bli en bänk.

När jag började slipa ned ytan kom det vackra träet till sin rätt. Inget träslag är så vackert och underbart att arbeta med som ek.

Benen är restvirke 100*100 mm som jag slipat med slippapper 40 och målat med faluröd linoljefärg.

Nu står bänken där den gamla gödselstacken var. Här funderar vi på att bygga en pergola med klätterrosor så att vi ska kunna sitta och njuta av rosdoften och beundra resultatet av kommande dagars arbetsinsatser.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

