Orange Revolution – Antiinflammatorisk Smoothie

Smoothie med nypon, apelsinjuice, ingefära, banan och morot

Det började med att Tage hade ont i en tass, linkade och hade svårt att gå längre promenader. En god vän till oss äter pulver av hela strandnypon mot sin reumatism och blir hjälpt av detta. Så Anna beställde en stor hink med nyponpulver.

Det visade sig vara lättare sagt än gjort att ge Tage nyponpulver. Det är knastertorrt och löser sig inte enkelt i vätska om man bara rör om med en sked.

När vi kom på att nyponpulvret kunde mixas med sojamjölk började hundarna äta detta med god aptit och inom några dagar var Tage bättre i sina tassar. Sedan provade Anna och fick hjälp med sina leder. Själv är jag skeptisk mot naturpreparat, men jag hade förbaskat ont i händerna av allt grävande i odlingsbäddarna, så jag komponerade följande smoothie:

Mixa 1 matsked pulver av hela strandnypon, 5 dl apelsinjuice, 1 banan, 1 morot och en bit ingefära. Detta blir två stora glas med en supergod smoothie som är en halv frukost.

Även jag blev snabbt bättre i mina värkande händer.

Effekten av att använda pulver av hela strandnypon (skal och kärnor) återupptäcktes av en bonde på Langeland i Danmark som fått reumatism. Hans läkare kunde inte hjälpa honom, så han provade med en lokal huskur och se det hjälpte.

Bondens husläkare blev glatt överraskad och lyckades övertyga Rigshospitalet (det där Ernst-Hugo stod och skrek: Danskjävlar på taket i Riget) att göra kliniska försök. Nu finns det ett antal studier som visar att det finns en medicinsk effekt.

Inflammationer är inte att leka med, det kan leda till diverse andra sjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar och framförallt autoimmuna sjukdomar. Enklaste sättet att minska risken för inflammationer är att undvika skräpmat och kött.

Vanligtvis är jag extremt försiktig med att rekommendera ett eller annat som bot mot sjukdomar. Men i vårt fall kan jag säga att Tage, Anna och jag själv uppenbart har blivit hjälpta av nyponpulver.

Vill du själv prova så tänk på att det måste vara pulver av hela strandnypon, vanligt nyponskalsmjöl som man köpa i mataffärerna fungerar inte.

Så prova gärna själv att göra denna underbart goda antiinflammatoriska smoothie.

Bilden är så suddig därför att efter nyponskalskuren rör sig mina händer i överljudsfart och då hinner inte vanliga kameror med.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

