Zucchinifrossa


Jag tror det var på alternativ.nu som jag läste en fråga av en ung och presumtiv självförsörjare om vad man gör med allt man odlar. En äldre man svarade:

– Man frossar. När man har jordgubbar, frossar man i det, när man har potatis frossar man i det.

Det lät som en enkel och positiv livsfilosofi som behändigt uteslöt februari och mars. Jag undrar om den där gubben odlat zucchini i odlingsbäddar fulla av kompost och gödsel. Frossa!? Vi gör inget annat. Vi har så mycket att all fantasi går åt till att hitta på recept med zucchini. Jag kommer inte ihåg alla varianter, men nu har vi den senaste månaden ätit:

  • Grillad zucchini, ofta med risotto, salviabönor eller med couscous eller bulgursallader
  • Zucchini á la greque, ett recept jag fått lära mig av min kompis Cons mamma, direkt från det nordgrekiska bondlandet
  • Pasta med sås av zucchini, färsk lök, sojagrädde och saffran, ett vegorecept som min brorsa lärt mig, supergott
  • Pasta med sås av zucchini, färsk lök, vin, sojagrädde och kantareller (de som blev över efter Teklas framfart)
  • Wokad zucchini med grönsaker, tofu och ris
  • Thaigryta med zucchini, aubergine, kokosmjölk, kaffir lime, ingefära, vitlök och tofu med nudlar. Det blev mer som en soppa, men var himla gott.
  • Ugnsgrillade grönsaker, bl.a. zucchini med en dressing av vinäger, olivolja och vitlök, kan med fördel blandas ihop med pasta till en pastasallad
  • Lasagne med zucchini, färsk lök, vitlök, vin, sojagrädde, kantareller. Anna har gjort flera varianter med en eller flera av ingredienserna. Lasagneplattorna suger upp vätska från zucchinin, det blir supergott.
  • Marinerad zucchine, hyvla, stek i olivolja, marinera med olivolja, balsamvinäger och vitlök, grymt läckert tillbehör till mat.
  • Zucchinisoppa, det är ett Marcus Aujalay-recept, väldigt enkelt, zucchini, lök, vitlök, olivolja, buljong, stek först, koka sedan, därefter mixa och riv över parmesan. Soppan är dessutom en bra ursäkt för att äta våfflor med någon av alla hemkokta sylter.

Jag kanske har glömt någon rätt, men ni anar säkert tendensen. Det frossas i zucchini.

En dag när jag kom hem möttes jag av en glädjestrålande Anna.

– Tidningen Baka har kommit!
– Uhmm, kul, men vadå?
– Den innehåller ett recept på chokladtårta med…..

Spänningen är olidlig bland bloggens trofasta och hängivna läsare, ni kan aldrig gissa vilken grönsak det var som ingick i chokladtårtan. Trumvirvlar, absolut möjligaste tystnad, in på scenen kommer en…

Zucchini!

Faktaruta: Vi odlar 17 olika sorters zucchini, för att inte tala om en massa sorters pumpa som vi ska leva på i oktober.  Man kan träta om vilken sort som är godast men jag håller på Yellow Crookneck och Lebanese Bush. Vi har en som kallas Genovese som vi inte kan skilja från Lebanese Bush och därför tror är samma sort men omdöpt av italienare. Till den goda zucchinisoppan brukar vi använda en sort som heter Black Beauty, jag önskar så klart att den hette Belezza Nero. Vill man ha en lite fastare sort och som dessutom ser ut som ett UFO rekommenderar vi Custard White. Vårt råd till presumtiva zucchini-odlare är att välja äldre sorter. De smakar så mycket bättre än moderna hybrider och det finns massor av varianter att välja mellan (gröna, gula, vita, enfärgade, randiga, krokiga, raka, släta, knottriga och alla har unika smaker). En del av de äldre sorterna sägs ge en mindre skörd men man får ändå så att det räcker och blir över.

2 tankar på “Zucchinifrossa

  1. Mmmm, zucchini, det är gott. Rekomenderas på pizza, rå, tunnt skivad, så gott. Har ni testat att använda blommorna? Det ska tydligen vara mumsigt, men då får man och andra sidan inga zucchinisar, ja, om man inte använder bara hanblommorna då förstås.
    Min sambo Joels mormor bakade en mjuk kaka med zucchini (eller pumpa) och sesamfrön som var så god. Jag hann få receptet innan hon lämnade in… Hör av er om ni vill ha receptet.
    Hälsa Anna så gott. Och lämna gärna ett utlåtande om chokladzucchinikakan, chokladrödbetskaka är ju smaskens men zucchini!? Testa ni först!
    Emma.

  2. Pingback: Sida vid sida vi pumpa | Annes Hus

Lämna en kommentar